maandag 9 januari 2023

Rank Arena HT 660 restauratie; goud van oud?

Dit paartje HT 660 van Rank Arena had ik al een poosje staan voor restauratie, maar ik was er tot nu toe nog niet aan toegekomen. Hoog tijd dus om deze prachtige speakers van Deens - Duitse makelij op te knappen en te kijken of ze nog kunnen zingen!

Even een korte introductie over deze speakers. Arena is een merk van Hede Nielsen's Fabrikker A/S in Horsens (DK). In 1971 werd de fabriek door brand verwoest. Met hulp van de Britse Rank organisatie ging men daarna verder als Rank Arena. In 1975 sluit Rank Arena tenslotte de deuren. (Bron: NVHR.nl en radiomuseum.org) 




De HT 660 was destijds het topmodel uit de serie van 1973/1974. Samen met de HT 840 was dit het beste dat Rank Arena uit eigen stal leverde. Jammer genoeg is er weinig info over te vinden, maar Hifi-archiv.info heeft nog wat brochures online staan.

Met een prijskaartje van 498 DM was dit het duurste setje van de serie. In tegenstelling tot de HT 25 (topmodel uit de jaren daarvoor), was de HT 660 niet uitgerust met KEF units, maar met units van Scan-speak en Philips. Daarover later meer.



De restauratie

Walnootwasolie smeersel
Het leek me handig eerst de zeer fraaie kasten onder handen te nemen. Volledig houtgefineerd, tot mijn verbazing ook aan de achterkant en binnenkant (!). De kasten oogden wat flets en droog dus wat extra olie voor voeding was welkom. Ik gebruik sinds kort walnootolie om de nerf en kleur van het fineer op te halen. Tevens voedt dat het hout waardoor het weer de natuurlijke glas terugkrijgt. Als je het mengt met een derde deel bijenwas kun je nog meer glans aanbrengen (zie ook Bijenwasolie voor hout - Siegurd.nl)





Het resultaat was in mijn ogen helemaal super! 





Jammer van deze speakers is dat ze voorzien zijn van een vaste draad. Dat past natuurlijk niet echt bij speakers van deze kwaliteit en is bovendien niet erg praktisch. Ik heb daarom een setje speaker terminals van Monacor (ST0925GM) gemonteerd die dit probleem oplossen. Niet de duurste terminals, maar wel degelijk en betaalbaar en ze doen hun werk prima.



De drivers van de HT 660's waren nog in perfecte conditie. Het betreft 2 Scan-speak 18 W 3808 P2A SD 8 inch units, 1 D3804 dome tweeter en een Philips conus middentoner (de AD5060 SQ8 of 4 vermoed ik, zie Philips AD5060 (hupse.eu))




Scan-speak 18 W 3808 P2A SD

Alnico magneet met type stickertje

De D3804 tweeter met roestig rooster
Scan-speak!

De Philips middentoner




De uitgebouwde montageplaat voor de drivers
Om bij de HT 660 in het binnenwerk te komen schroef je het hele voorpaneel los. Je kunt niet de losse drivers er uit schroeven, omdat de bekabeling strak en netjes is vastgezet aan de achterkant en er dus geen ruimte is de driver er uit te tillen.
















Oud versus nieuw

De oude filtercondensators waren niet helemaal goed meer, eerder was me al opgevallen dat 1 van de tweeters wel erg zacht en dof was. Ik heb ze vervangen met een 8.2 uf cap van Audyn (tweeter) en een 33 uf cap van Jantzen (mid). Origineel waren het Wicon caps met waarden van 8 en 32 uf, maar die verschillen zijn wat mij betreft verwaarloosbaar.

Voor...
en na!

Ook viel me gelijk op dat er een mooie dempingsmat van glaswol in een eigen hoes tegen de achterwand van de kast zat, maar dat de zij- en boven/onderkant niet gedempt waren. Dat gelijk maar opgelost met wat extra dempingsmateriaal wat ik nog had liggen.

The verdict

Daarna het testen; een hele vooruitgang! Helder en luchtig geluid met mooie definitie; je hoort de lagen in de muziek en instrumenten. De bas heeft de neiging wat brommerig te klinken, maar de extra vulling heeft het wel beter gemaakt. Ik moet ze ook nog in een andere ruimte testen, want deze jongens willen graag wat meer ruimte om tot hun recht te komen zo vermoed ik.

De midbas klinkt krachtig en vol overtuiging en er zit nu zowaar sub-bas in!. Dankzij de Philips driver en de D3804 klinkt het mid- en bovengebied (gitaarwerk!) heerlijk helder en gretig. Ik vraag me wel af of ze niet iets te forward klinken, het gevaar op 'over vermoeiing' aan de oortjes ligt op de loer. De tijd zal het leren.
Ik vond ze vooral erg goed klinken met gitaarmuziek (Dan Patlansky, Ronny Jordan, Joe Pass en Kenny Burrell hebben voor u gespeeld). Ook klassiek klinkt prima, moderne bass/dance ligt ze iets minder.

Persoonlijk vind ik het ook erg leuk soundeffects en gamemuziek (o.a. Jesper Kyd, Jeremy Soule, Orphei Drangar) te draaien omdat daar vaak veel dynamiek in zit. Daar blinken deze Ranks echt in uit! Ze bliezen zelfs mijn hoog gewaardeerde KLH 23's van hun sokken, en dat wil heel wat zeggen.

Oud met een gouden hartje wat mij betreft 😘 Nu nog de vraag of de vrouw me toestaat deze seventies beauties te behouden...aan mij zal het in ieder geval niet liggen! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten