dinsdag 10 januari 2023

De Kenwood collector?

Hallo allemaal,

Het leek me leuk jullie mee te nemen in mijn bescheiden collectie Kenwood versterkers. Waarom Kenwood? Geen idee eigenlijk, misschien gewoon toeval. Ik was een paar jaar geleden op zoek naar een goede wat zwaardere versterker en liep toen tegen een mooie DA-9010 aan. Zat power, uit de nog goede periode (1989, daarna werd het vooral plastic) met ook nog eens digitale uitgangen aan boord. En zo is het eigenlijk begonnen.







Omdat ik meerdere sets speakers heb (vooral AR) groeide de behoefte voor nog een extra versterker. Al snel vond ik een fraaie 1100EX, ook digitaal en ook eind jaren 80. Beide versterkers leggen trouwens ieder 20 kilo in de weegschaal, altijd een aardige indicator van kwaliteit.







Omdat een hardware freak nooit uitgekeken raakt bleef ik Kenwood versterkers op MP in de gaten houden. Zodoende werd ik geïntrigeerd door een bijzondere vintage Kenwood serie; de KR x1x1 (2120, 3130 etc) uit begin jaren 70. Uit grofweg hetzelfde bouwjaar als onderstaand persoontje en een wat vreemd aandoend ontwerp waarbij de overgang van 60's naar 70's design te zien is. 'It grows on you' zeggen ze wel eens, en dat was bij deze serie receivers bij mij zeker het geval. De 'baby's van deze reeks, de KR-2120 kwam als eerste in mijn bezit. Met zijn prachtige woodcase, blauw/groene schaalverlichting en typische uitstekende drukknoppen (ook wel 'tanden' genoemd) een feest voor het oog.






De specs verraden niet waar deze amp toe in staat is. Met zijn bescheiden 2 x 10 watt (!!) vermogen lijkt hij onderbemeten, maar mij verbazing was groot toen ik hem moeiteloos mijn AR2ax hoorde aansturen. Wow.....respect kleine man!

De tijd verstrijkt snel en zo komt er ook wel weer eens wat leuks voorbij; de 5150 uit deze serie. En zowaar vlakbij en voor maar 60 eurie! Dat dit goedgebouwde en kwalitatief hoogwaardige amps zijn, bleek ook maar weer bij deze Kenwood. Rock-solid, geen enkel ruisje of kraakje en werkende lampen. Nice....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten